Köpvillkor

Gäller köp på www.cleanware.se

Köpvillkor för Privatpersoner

(Se köpvillkor för företag längre ner)

Uppdaterad: 2025-06-26

Företagsuppgifter
Nordic Cleanware AB
556282-0307
Stenyxegatan 25 B
213 76 Malmö
E-post: info@cleanware.se
Telefon: 040-293830
Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar.

Priser & betalning
Alla priser är inklusive moms. 

Du kan betala tryggt via Klarna Checkout. Följande betalningsalternativ erbjuds: kortbetalning, direktbetalning via bank, Swish, faktura och delbetalning. 

Vid kortbetalning dras beloppet direkt i samband med köpet. Inga extra avgifter tillkommer. Alla kortbetalningar via Klarna sker enligt gällande säkerhetsstandarder, inklusive 3D Secure när detta krävs av kortutgivaren. Klarna hanterar säker autentisering i samband med kortköp.

Vid direktbetalning sker betalningen omedelbart via din internetbank. Vid Swish-betalning sker betalningen direkt genom Swish-appen i samband med köpet. Vid direktbetalning via bank dras pengarna omedelbart från ditt konto i samband med köpet.

Om du väljer faktura betalar du inom 14 dagar från leverans. En kreditupplysning kan göras. Vid utebliven betalning kan påminnelseavgift och dröjsmålsränta tillkomma enligt lag. 

Vid delbetalning kan du dela upp betalningen via Klarna, upp till 36 månader. När detta betalningsalternativ används gäller Klarnas villkor samt deras standardiserade europeiska konsumentkreditinformation (SEKKI), som du hittar här: https://x.klarnacdn.net/sipp/legal/sv_se/consumer_credit.pdf 

Klarna är betalningsmottagare för samtliga betalningar. När du väljer att betala via Klarna gäller Klarnas egna villkor, som du hittar här: https://www.klarna.com/se/villkor/ 

Vissa betalningsalternativ kan vara föremål för kreditprövning eller andra begränsningar beroende på din kreditvärdighet, köphistorik eller Klarnas bedömning. 

För att främja ansvarsfull kreditgivning visas kortbetalning överst i kassan. 

Köpknapp och avtal
Genom att klicka på knappen ”Köp nu” godkänner du betalningsskyldighet.
Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post efter genomfört köp.

Leveransvillkor
Vi levererar till hela Sverige, inklusive öar och landsbygd. 
Leverans sker till närmaste utlämningsställe via vår fraktpartner DHL.
Skrymmande varor bokas i första hand till ombud. Om paketet är för stort för ombudet bokar DHL automatiskt om till hemleverans eller annan lösning, till exempel leverans till en terminal eller annan upphämtningsplats, beroende på vad som är möjligt på din adress.

Du får besked direkt från DHL om vad som gäller för din leverans via sms eller e-post.

Om du vill veta i förväg om hemleverans är möjlig till din adress, är du välkommen att kontakta oss innan du lägger din beställning. Då undersöker vi detta med DHL åt dig.

På respektive produktsida anges om varan finns i lager eller är en beställningsvara. 

Vi åtar oss att leverera inom 1–3 arbetsdagar för lagervaror och inom 7–14 arbetsdagar för beställningsvaror. Leveranstiden räknas från det att du mottagit orderbekräftelse via e-post. 

Fraktkostnaden anges tydligt i kassan. För skrymmande varor tillkommer en extra kostnad, som också visas innan du genomför ditt köp. 

Vid leverans till ombud har du 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Om du inte är hemma vid hemleverans får du information via sms eller e-post för ombokning eller upphämtning hos ombud. Ej uthämtade paket returneras till oss. Om paketet returneras utan att du kontaktat oss debiteras en hanteringsavgift på 200 kr inkl. moms. Om du vill att vi skickar ut varan igen tillkommer en ny fraktkostnad enligt gällande prislista. Om ingen ny försändelse sker inom rimlig tid återbetalas varuvärdet med avdrag för retur- och hanteringskostnader. 

Du kan välja att hämta din order i vår butik i Malmö. Vi meddelar dig när ordern är redo för upphämtning. Upphämtning sker inom 1–2 arbetsdagar för lagervaror och 7-10 dagar för beställningsvaror. 

Vi levererar till hela Sverige, men vissa begränsningar kan förekomma till exempelvis öar eller adresser där våra transportörer inte kan erbjuda hemleverans. Om leverans till din adress inte är möjlig kontaktar vi dig efter lagd beställning. 

Leveransförseningar 
Om leverans blir försenad informerar vi dig om detta så snart som möjligt via e-post. Vi kommer då också att meddela dig en ny beräknad leveranstid.

Vid leveransförsening kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att häva köpet i vissa situationer, exempelvis om förseningen är av väsentlig betydelse för dig. Du kan så klart också invänta leveransen enligt ny angiven tid.

Om förseningen innebär att syftet med köpet går förlorat för dig, kan du ha rätt att häva köpet direkt.

Vid godkänd hävning återbetalar vi beloppet inom 14 dagar.

Hämtning i butik
Du kan välja att hämta din order i vår butik i Malmö. Vi meddelar dig när ordern är redo för upphämtning.

Ångerrätt & returer
Som konsument har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Om du vill ångra ditt köp behöver du lämna oss ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar. Det går bra att kontakta oss via e-post, telefon eller brev – du väljer själv kontaktväg. 

Kontakta oss vid ånger: 
E-post: info@cleanware.se 
Telefon: 040-293830 
Postadress: Nordic Cleanware AB, Stenyxegatan 25 B, 213 76 Malmö 

Du behöver skicka tillbaka varan inom 14 dagar efter att du meddelat oss. 

Vid retur står du som kund för returfrakten. Om du vill returnera en vara via DHL kontaktar du oss så skickar vi ett sändnings-ID. Du visar detta på ombudet och får en returetikett utskriven. 

Följande kostnader debiteras vid retur: 
• Paket: 135 kr inkl. moms 
• Skrymmande varor: 1345 kr inkl. moms 
• Farligt gods: 745 kr inkl. moms
• Retur via hemleverans eller pall: 995 kr inkl. moms 

Du kan också välja att returnera med annan transportör. Du står då (också) själv för fraktkostnaden. Fraktkostnaden kommer då vara ungefär densamma som ovannämnda kostnader för retur via DHL.

Returnerade varor skickas till: 
Nordic Cleanware AB 
Stenyxegatan 25 B 
213 76 Malmö 

Återbetalning vid ångrat köp
När du utnyttjar ångerrätten återbetalar vi varans pris och eventuell fraktkostnad (för standardleverans) inom 14 dagar från det att du meddelat oss.

Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan, eller du har visat att du skickat tillbaka den – beroende på vilket som inträffar först.

Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat överenskommits.

Värdeminskningsavdrag
Enligt lag har vi rätt att göra ett avdrag för eventuell värdeminskning av varan, om du har hanterat den i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion – och en värdeminskning har skett på varan p.g.a. denna hantering.

Ditt ångermeddelande ska klart och tydligt ange vilket köp det gäller och att du ångrar köpet. Om du vill kan du använda den standardblankett som Konsumentverket har tagit fram, som du hittar här: https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/angerblankett-2022-konsumentverket.pdf

Reklamation
Vi ansvarar för fel som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Du behöver reklamera eventuella fel inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att du har märkt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid. Ett krav med anledning av ett fel preskriberas om det inte framställts inom två månader från utgången av den treårsperioden. 

Vid en giltig reklamation av ett ursprungligt fel kan du – beroende på omständigheterna – kräva avhjälpande (reparation), omleverans, prisavdrag, eller hävning av köpet – allt enligt konsumentköplagen. I vissa fall kan du enligt konsumentköplagen även ha rätt till skadestånd.

Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och eventuella kostnader. Vid ogiltig reklamation – det vill säga när felet inte omfattas av reklamationsrätten, till exempel vid fel orsakade av felaktig hantering – kan kostnader tillkomma för returfrakt eller felsökning. Dessa kan uppgå till 1245 kr inkl. moms beroende på försändelsens storlek. 

Vid transportskada har du samma rättigheter som vid övrig reklamation, och vi som säljare är ansvariga. Reklamation av transportskador sker på samma sätt som annan reklamation. 

Du behöver inte visa kvitto, men ska kunna visa att varan är köpt från oss, till exempel med ordernummer eller kontoutdrag. 

Reklamation sker genom att du kontaktar oss via: 
E-post: info@cleanware.se 
Telefon: 040-293830 
Postadress: Nordic Cleanware AB, Stenyxegatan 25 B, 213 76 Malmö 

Om du behöver returnera en vara som del av en reklamation skickas den till samma adress. 

Återbetalning sker på samma sätt som betalningen gjordes, om inte annat avtalas. 

Tvistlösning
Om du inte är nöjd med hur vi hanterat ditt ärende kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Postadress:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

E-post: arn@arn.se
Webb: www.arn.se

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från att du meddelat att du vill utöva ångerrätten. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi antingen har fått tillbaka varan eller fått bevis på att den har skickats tillbaka – beroende på vilket som inträffar först. Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet, om inte annat avtalats.

Minderåriga
För att ingå avtal på vår webbplats måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande.

Köpvillkor för företagskunder

Uppdaterad: 2025-06-26

Företagsuppgifter
Nordic Cleanware AB
556282-0307
Stenyxegatan 25 B
213 76 Malmö
E-post: info@cleanware.se
Telefon: 040-293830
Vi besvarar förfrågningar inom 48 timmar helgfria vardagar.

Betalningsvillkor
10 dagar netto om inte annat avtalats.
Anmärkningar på faktura ska ske inom 8 dagar.
60 kr exkl. moms kravavgift vid påminnelse.
Dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid faktura eller kortbetalning gäller betalningsdatum enligt valt alternativ i kassan.
Kunden ansvarar för kostnader vid utebliven eller nekad betalning.

Leveransvillkor
Leverans sker med företagspaket via våra transportpartners, vardagar mellan kl. 08:00–17:00, till angiven företagsadress. Leveransen sker till dörren utan inbärning. Det är köparens ansvar att någon finns på plats för att ta emot godset vid leverans. Om ingen är på plats kan ny utkörning eller bomkörningsavgift tillkomma enligt gällande prislista. 

Order som läggs innan kl. 10:00 skickas normalt inom 1–2 arbetsdagar för lagervaror. Beställningsvaror levereras inom 7–14 arbetsdagar. Vid blandade beställningar (lager + beställningsvaror) sker leverans inom 7–14 arbetsdagar, om inte annat överenskommits. 

Fraktkostnader, emballage (från 49 kr exkl. moms), samt eventuella pallkostnader (EUR-pall 175 kr, halvpall 59 kr exkl. moms) tillkommer, om inte fri frakt är tillämplig enligt särskilda villkor. Fri frakt gäller för order över 995 kr exkl. moms – ej för skrymmande varor, farligt gods eller kunder med särskilda avtal. 

En tilläggskostnad för telefonavisering tillkommer på 150 kr exkl. moms.

Ej mottagna eller ej uthämtade försändelser debiteras med 200 kr exkl. moms. 

Hämtning i butik
Företagskunder kan hämta sin order i butik efter överenskommelse. Skriv “hämtas i butik” i ordernoteringarna så kontaktar vi er när ordern är redo.

Hyresvillkor
Hyra av maskiner gäller endast för företagskunder.
Maskiner levereras och hämtas av uthyraren. Frakt debiteras.
Hyrestagaren ansvarar för försäkring, skador, underhåll, rengöring och förlust.
Ej återlämnad eller smutsig maskin debiteras extra.
Slitagedelar debiteras enligt prislista.
Avtal reglerar äganderätt, ansvar, tvist m.m. (se fullständiga hyresvillkor).

Garanti
3 månaders garanti på servicearbete.
12 månader garanti på produkter enligt tillverkarens villkor.
Reklamation enligt köplagen. Kunden står för frakt vid garantibedömning.
Garantin gäller ej normalt slitage, handhavandefel, felaktiga tillsatser, transportskador, frysning, elproblem m.m.

Retur & reklamation
Retur av beställningsvaror godtas ej.
För övriga produkter gäller begränsad retur- och avbeställningsrätt. Retur måste godkännas och registreras inom 8 dagar från mottagandet.
Returer utan föregående kontakt returneras.
Utgående produkter får ej returneras.
Produkter med hållbarhet returneras inom 8 dagar.
Returfrakt betalas av kunden.
Reklamation av leveransskada ska ske inom 8 dagar.

Tvist
Tvist i anledning av detta avtal ska handläggas vid Malmö tingsrätt.